08
nov

0
Ouders als studiekeuzeadviseur: hoe help je je kind bij het kiezen van een studie?

Ouders als studiekeuzeadviseur: hoe help je je kind bij het kiezen van een studie?

Uw zoon of dochter staat aan de vooravond van zijn of haar studiekeuze. U kijkt het aan. Meestal zijn kinderen net in die fase van de adolescentie dat ze los willen komen van uw goed bedoelde adviezen. Ze willen vrij zijn en de wereld lonkt. Tegelijkertijd is deze stap naar zelfstandigheid nieuw. Hoe zullen ze het doen? Die spanning leeft zowel bij u, als bij hen.

Met onzekerheid gaan mensen verschillend om. U bent bekend met dit krachtenveld en begrijpt dat uw positie als adviseur delicaat is. U weet: Schijnbaar zonder aanleiding roept u irritatie op of is het gesprek plots beëindigd. Dus u stuurt positief en opgewekt aan op het bezoeken van een aantal open dagen, onder het motto ‘kies een studie die je leuk vindt’.

Uw kind zit naast studiekeuze met een heleboel verschillende vragen, als: “Zal het studeren me lukken? Lukt het me om nieuwe vrienden te maken? Ga ik op kamers of juist niet? Ik heb geen zin om door te leren, maar wat is een goed alternatief?” In uw aandringen op het kiezen van een studie, komt alles samen: volwassen worden, zelfkennis opdoen en zelfstandig keuzes maken.

Als adviseur heeft u lange staat van dienst bij uw kind. Daarnaast heeft u uw eigen agenda: het liefst wilt u dat uw kind gelukkig, zelfredzaam en succesvol is. Wie wenst dat zijn kind niet toe? Ook wilt u uw kind misschien wel behoeden voor de fouten die u gemaakt heeft in het verleden. Voorzichtigheid is geboden: Het kan ingewikkeld zijn voor een kind om een doorleefd en wijs advies op waarde te schatten, zeker als dit emotioneel verankerd is bij u. En omgekeerd: heeft u geluisterd naar uw ouders? Is het niet zo dat leren van fouten volwassen maakt?

Soms leert een mens alleen omgaan met bepaalde eigenschappen door zelf de consequenties te dragen van zijn keuzes. Dat betekent dat kinderen die bijvoorbeeld verlegen zijn, chaotisch of ongemotiveerd weliswaar stimulans nodig hebben maar ook ruimte om zichzelf te zijn en zich op hun eigen manier te ontwikkelen. Veel ouders kiezen daarom voor ruimte geven. ‘Het maakt me echt niet uit wat je kiest, als je maar gelukkig bent. Volg je hart’.

Toch mogen kinderen soms best iets meer leiding hebben. Als ouder kan je die begeleiding dan het beste geven door samen met uw kind te onderzoeken. Ga de dialoog aan met uw kind, eerlijk en concreet. Het helpt daarbij als u vragen stelt die uw kind aan het denken zetten, zoals:

• Waar ben je goed in?
• Welke vakken op school spreken je aan?
• Welke onderwerpen binnen die vakken zijn interessant?
• Ben je een doener of een denker? Wil je met je hoofd werken of liever ‘doen’?
• Wil je met mensen werken of niet?
• Waaraan wil je bijdragen in de wereld?

U mag dan best constructieve feedback geven en daarmee uw kind helpen zijn of haar wensen en opties te verduidelijken. Samen kunt u de inzichten die ontstaan zijn vertalen naar studies die bij uw kind kunnen passen.

Komt u er toch niet uit, dan kan een studiekeuzeonderzoek bijdragen aan deze dialoog én het selecteren van een aantal concrete studies om te bezoeken op een open dag.

Kijk voor meer informatie over studiekeuze of bel naar 020-6739060.

Handige links voor open dagen zijn:
https://www.universiteitstart.nl/opendagen/
https://hbo.bachelors.nl/voorlichtingsagenda/open-dagen/
https://www.mbostad.nl/opendagen